Rabu, 30 Mac 2011

Program Tahsin Solat Di Pusat Latihan Islam Kundasang

Pusat Latihan Islam Kundasang: 25 Mac 2011 hingga 27 Mac 2011. Program Tahsin Solat yang diadakan yang terdiri daripada 4 buah daerah di seluruh Sabah telah berjaya dilaksanakan. Daerah yang terlibat adalah Daerah Ranau, Daerah Tenom, Daerah Nabawan dan Daerah Kuala Penyu. Pesertanya terdiri daripada golongan belia dan dewasa kira-kira seramai 40 orang. Ketika program berjalan, suasana di Pusat Latihan Islam Kundasang agak sejuk kerana sering hujan turun dengan berkabus tebal. Adik-adik kita ada yang terlupa membawa
jaket dan itu merupakan cabaran bagi mereka. Walau bagaimanapun adik-adik kita tetap berkomitmen tinggi dalam menjayakan program tersebut. Bagi kami sebagai abang fasilitator, masih ada adik-adik kita yang lemah dalam bab solat, ini kerana ramai golongan muallaf yang menjadi peserta program
tersebut. Program yang dijalankan ringkas tetapi InsyAllah membawa banyak faedah. Aktiviti yang dijalankan yang telah diselaraskan oleh pihak Pusat Latihan Islam Kundasang yang ditadbir oleh Us Mohd Fadhli Mohd Yusof adalah ceramah yang berkaitan dengan solat, BDK (bergerak dalam kumpulan) sebanyak 4 kali, kuliah maghrib, malam penghayatan (Iktibar Kehidupan) dan sukan juga tidak lupa dilaksanakan.
 Mudah-mudahan perkara kebaikan menyebelahi golongan belia kita dalam memilih jalan kehidupan. Usaha sedemikin merupakan pembudayaan ilmu khususnya dalam pelaksanaan solat.


 Abang Zul menunjukkan cara sujud sebenar yang mana sujud tersebut memberatkan kepala dan memberikan kesan yang sangat baik dalam kesihatan dan mentel.



Abang Baihaqi memberikan penerangan dalam slot Iktibar kehidupan. Tontonan video yang menghiasi alunan-alunan ayat al quran dan penghayatan jiwa.




Khusyuk mendengar semasa slot Iktibar Kehidupan.








Adik-adik yang tahan kesejukan..
Terima kasih kepada pihak penganjur iaitu Pusat Latihan Islam Kundasang, terima kasih kepada para peserta khususnya peserta dari Daerah Ranau yang dikendalikan oleh Mohd Soleh Saily, terima kasih kepada abang-abang fasilitator kita, Awang Malik, Baihaqi, Zulkifli Naruddin dan semua pihak yang terlibat. Sekian Wassalam.



1 ulasan:

  1. Assalamualaikum tuan2 dan puan2 Salam Ramadan Kareem..Teruskan perjuangan untuk memartabatkan Agama Islam di bumi Sabah ..sentiasa baik untuk bertambah baik..semoga Allah SWT memberkati kita semua..Amin

    BalasPadam

Beri komen anda..
Agar kami boleh memperbaiki kelemahan..